10.01.2024

Siłownie outdoor fitness – jakie mają zalety?

Aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na zdrowie człowieka. Regularny ruch ogranicza ryzyko schorzeń sercowo-naczyniowych, otyłości, wzmacnia mięśnie i kości, poprawia ogólne samopoczucie. Rozpoczynając przygodę z aktywnością fizyczną, nie musisz od razu wykupywać drogiego karnetu na siłownię, dobrym rozwiązaniem będą siłownie outdoor fitness. Czym są i dlaczego warto z nich korzystać?

Siłownie outdoor fitness

Outdoor fitness – dlaczego warto?

Outdoor fitness to ćwiczenia na świeżym powietrzu, które wykonuje się na siłowniach plenerowych. Taka forma aktywności fizycznej cieszy się coraz większą popularnością i trudno się temu dziwić, gdyż w tym wypadku nie trzeba ponosić żadnych kosztów. Ponieważ siłownie fitness outdoor są bezpłatne, może korzystać z nich każdy bez względu na wiek, kondycję czy zasoby finansowe. To dobre rozwiązanie, szczególnie gdy dopiero rozpoczynamy przygodę ze sportem.

Ćwiczenia wykonywane na zewnątrz pozwalają cieszyć się świeżym powietrzem, co korzystnie wpływa na układ oddechowy. Poza tym w tym wypadku można eksplorować otoczenie, co wspiera zdrowie psychiczne i pomaga w redukcji stresu. Trening na outdoor gym może okazać się dużo przyjemniejszy niż ćwiczenia w zamkniętym pomieszczeniu. Kontakt z naturą poprawia samopoczucie, co więcej outdoor fitness sprzyja integracji społecznej. Można wymienić się doświadczeniami i wiedzą w zakresie aktywności. Jak widzisz, outdoor siłownia to sposób na poprawę nie tylko kondycji fizycznej, lecz także zdrowia psychicznego.

Sprzęt na siłowni outdoor fitness

Siłownie outdoor fitness cieszą się obecnie bardzo dużym zainteresowaniem, dlatego w przestrzeniach publicznych wciąż ich przybywa. Takie miejsca są wyposażone w nowoczesny, funkcjonalny sprzęt, który umożliwia wykonanie treningu cardio, siłowego i funkcjonalnego w zależności od indywidualnych preferencji. Jaki sprzęt znajduje się na siłowniach fitness outdoor?     

Orbitrek

Jednym z popularniejszych urządzeń dostępnych na siłowniach plenerowych jest orbitrek. Jest to połączenie bieżni mechanicznej, steppera i rowerka stacjonarnego. Urządzenie angażuje niemal wszystkie grupy mięśni, także te, które zazwyczaj są pomijane podczas treningów cardio. Regularne ćwiczenia na orbitreku pomogą wymodelować i wzmocnić mięśnie pośladków, łydek, ud, klatki piersiowej i pleców.

Wioślarz

Kolejnym urządzeniem bardzo często spotykanym na siłowniach outdoor fitness jest wioślarz. Jak sama nazwa na to wskazuje, urządzenie ma imitować ruchy wiosłowania, angażując do pracy niemal wszystkie partie mięśni. Ćwiczenia na wioślarzu wzmacniają mięśnie ramion, tułowia oraz nóg. To idealne urządzenie do wykonywania treningów ogólnorozwojowych. Aktywność taka pozytywnie wpływa na układ krążeniowo-oddechowy, poprawia kondycję, wspiera redukcję wagi.

Wyciąg górny

Wyciąg górny to urządzenie treningowe stosowane do pracy nad rozwijaniem mięśni górnej części ciała. Korzystanie z wyciągu górnego jest proste, opiera się na ruchu przyciągania. Urządzenie ma za zadanie wzmacniać mięśnie ramion, barków, górnych partii pleców.

Prasa ręczna

Praca ręczna wzmacnia mięśnie klatki piersiowej i ramion. To urządzenie pomocne w wykonywaniu treningów ogólnorozwojowych. Jest proste w obsłudze, ćwiczenia wykonuje się na siedząco, rękoma chwyta się drążki i wypycha się je przed siebie.

Twister

Twister to urządzenie składające się z poręczy i specjalnego podestu, na którym stajemy i wykonujemy skrętne ruchy bioder. Gdy korzystamy z tego urządzenia, rozwijamy mięśnie dolnej części ciała, między innymi mięśnie pośladków, nóg i obręczy biodrowej.

Wahadło

Wahadło to urządzenie, które pomaga wzmocnić mięśnie stabilizujące „core”, ćwicząc na nim regularnie, można poprawić ogólną kondycję. Jego obsługa jest prosta, stajemy na podeście i wykonujemy wahadłowe ruchy bioder. To świetne ćwiczenie dla osób początkujących i starszych.

Trenażer nóg

Trenażer to popularny element na siłowniach zewnętrznych. Urządzenie ma za zadanie wzmocnić mięśnie nóg. Jego obsługa jest prosta, ćwiczenia wykonujemy w pozycji siedzącej, górną część stóp unosimy ruchomy moduł, prostując stawy kolanowe.

Sprzęt na siłowni outdoor jest przeznaczony dla każdego, dlatego można z niej korzystać bez względu na kondycję. Urządzenia są zaprojektowane w taki sposób, by można było wykonać trening całego ciała. Poszczególne siłownie outdoor są zaopatrzone w różnego rodzaju zestawy urządzeń do ćwiczeń.

Ćwiczenia na siłowni outdoor fitness

Siłownie outdoor fitness to innowacyjne podejście do aktywności fizycznej, bo łączą korzyści treningu siłowego z ruchem na świeżym powietrzu. Dostępność różnorodnych urządzeń do ćwiczeń sprawia, że każdy bez względu na poziom zaawansowania, kondycję, wiek może skorzystać z siłowni w celu poprawy swojego zdrowia i samopoczucia. Ćwiczenia na siłowni należy dopasować do swoich możliwości oraz upodobań.

Przed rozpoczęciem treningu wykonaj krótką rozgrzewkę, dzięki temu Twoje ciało będzie przygotowane do bardziej intensywnego wysiłku. Zrób krążenie ramionami, nogami, podskoki, przysiady, pajacyki. Zaplanuj trening, mając na uwadze różnorodność ćwiczeń, w tym ćwiczenia cardio, siłowe oraz stretching. Dzięki temu będziesz w stanie poprawić ogólną kondycję, ale jednocześnie możesz skupić się na poszczególnych grupach mięśniowych.

Intensywne cardio

Trening cardio to wysiłek tlenowy, mający na celu intensyfikację pracy układu sercowo–naczyniowego oraz zwiększenie częstotliwość oddechów. Taki rodzaj ćwiczeń będzie odpowiedni dla osób, które chcą schudnąć. Ćwiczenia cardio charakteryzuje powtarzalność i stałe tempo, będzie to na przykład jazda na rowerze, trening na orbitreku, wioślarzu, stepperze, bieganie, marsz lub chód na bieżni. Regularne treningi cardio pomogą utrzymać dobrą kondycję, wagę i wzmocnić serce.

Trening interwałowy

Trening interwałowy polega na wykonywaniu intensywnych ćwiczeń o dużej intensywności, które są przeplatane przerwami. Jest to wysiłek beztlenowy, który powinien trwać około 20 minut. W przeciwieństwie do treningu cardio trening interwałowy jest dla organizmu bardziej obciążający, dlatego nie będzie wskazany między innymi dla osób przemęczonych, mających problem z nadciśnieniem tętniczym czy wahaniami tętna.

Trening interwałowy można wykonać z wykorzystaniem własnej masy ciała. Wśród przykładów takich ćwiczeń można wyróżnić brzuszki, które wzmacniają mięśnie brzucha, pompki, które pomogą rozbudować ramiona, przysiady na nogi i pośladki czy podciąganie wzmacniające plecy i bicepsy. Trening interwałowy można wykonać, wykorzystując dostępne urządzenia na outdoor gym, między innymi takie jak drabinki, poręcze czy drążek.

Bez względu na to, czy chcesz zrzucić kilka kilogramów, czy nabrać mięśni, siłownia outdoor fitness to dobry początek. Ćwiczenia na świeżym powietrzu mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie.

Zalety siłowni outdoor fitness

Jeśli poświęcisz 30 minut każdego dnia na aktywność fizyczną na świeżym powietrzu, zadbasz o swoje zdrowie i poprawisz kondycję. Co ciekawe, niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na trening cardio, trening interwałowy, bieganie, zwykły spacer, taki nawyk będzie mieć zbawienny wpływ na Twoje samopoczucie. Chociaż większość osób decydujących się na regularne ćwiczenia myśli przede wszystkim o pięknej sylwetce i lepszym samopoczuciu, warto zdawać sobie sprawę, że dzięki codziennym ćwiczeniom na powietrzu można zwiększyć odporność organizmu. Co więcej, dotleniony organizm produkuje więcej hormonu szczęścia.

Ile kosztuje siłownia outdoor fitness?

Koszty budowy siłowni outdoor fitness mogą się od siebie różnić, ceny w dużej mierze będą zależeć od lokalizacji, a także wybranych urządzeń. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup zestawu urządzeń z dostawą i montażem. Gotowe zestawy urządzeń są skomponowane tak, aby każdy – bez względu na kondycję fizyczną – mógł wykonać trening ogólnorozwojowy.

Siłownie outdoor są bezpłatne, dostosowane do potrzeb osób w różnym wieku (bardzo często także do osób niepełnosprawnych), to właśnie za sprawą swojej uniwersalności zyskują rzesze fanów i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić.